Kontakt

Serdecznie zapraszamy do kontaktu!

Poniedziałek 6:30 - 17:00
Wtorek 6:30 - 17:00
Środa 6:30 - 17:00
Czwartek 6:30 - 17:00
Piątek 6:30 - 17:00

Masz pytanie? Napisz!

F.A.Q.

Najczęściej zadawane pytania

Codzienne wyjścia na zewnątrz, bez względu na pogodę, to niezwykle istotny element zdrowego rozwoju dziecka. Niezależnie od pory roku czy pogody, regularne zabawy na świeżym powietrzu przynoszą liczne korzyści, zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego dziecka. Oto główne zalety tego rodzaju aktywności:

  • poprawa kondycji;
  • wzmacnianie odporności - ekspozycja na różne warunki atmosferyczne pomaga organizmowi przystosowywać się do zmian temperatur i wzmacnia układ odpornościowy.
  • zdrowy rozwój kości - aktywność na zewnątrz wspiera produkcję witaminy D, która jest kluczowa dla mocnych kości.
  • rozwój umiejętności społecznych tj.
  • budowanie relacji - zabawy na świeżym powietrzu to świetna okazja do nawiązywania przyjaźni i uczenia się współpracy z rówieśnikami,
  • rozwiązywanie konfliktów - dzieci uczą się negocjacji, kompromisu i samodzielnego radzenia sobie z trudnościami w grupie.
  • redukcja stresu - kontakt z naturą działa relaksująco, zmniejsza napięcie i wspiera regenerację psychiczną.
  • kreatywność i wyobraźnia - dzieci bawiące się w otwartej przestrzeni wymyślają własne gry, co rozwija ich pomysłowość.
  • wzmacnianie więzi z natury, poznawanie świata przyrody - kontakt z roślinami, zwierzętami czy zmieniającymi się porami roku buduje u dzieci szacunek do środowiska i poczucie odpowiedzialności za planetę.

Praktyczne wskazówki dla rodziców:

  • Ubieraj dziecko odpowiednio do pogody, by nie zmarzło ani się nie przegrzało.
  • Nie bój się brudu! Zabrudzone ubrania są dowodem dobrej zabawy, a kontakt z ziemią czy błotem buduje naturalną odporność.
  • Codzienne zabawy na świeżym powietrzu to inwestycja w zdrowie i szczęście dziecka. Warto zadbać o to, aby czas na zewnątrz stał się nieodłącznym elementem codziennej rutyny. 😊

Wystrój sal w przedszkolach i żłobkach Montessori różni się od tradycyjnych placówek edukacyjnych. Opiera się na filozofii Marii Montessori, która podkreśla znaczenie przygotowanego otoczenia wspierającego samodzielność, eksplorację i naturalny rozwój dziecka. Oto główne cechy takiego wystroju:

  1. Minimalizm i porządek
  2. Stonowane kolory: Ściany i meble mają neutralne, naturalne barwy (beże, biele, pastele), które nie przytłaczają i pozwalają dzieciom skupić się na materiale dydaktycznym.
  3. Przestronność: Sala jest zorganizowana w sposób przestrzenny, bez zbędnych dekoracji, aby unikać nadmiernej stymulacji.
  4. Porządek: Wszystko ma swoje miejsce, a materiały są poukładane w estetyczny sposób, co uczy dzieci organizacji i dbałości o przestrzeń.
  5. Meble i zabawki z drewna: W sali dominują naturalne materiały, które są przyjazne dla środowiska i estetyczne.
  6. Unikanie plastiku: Unika się sztucznych, krzykliwych zabawek na rzecz prostych, funkcjonalnych narzędzi.
  7. Niskie, dostosowane do dziecka meble
  8. Otwarte półki: Półki są niskie, aby dzieci mogły samodzielnie wybierać materiały, które chcą używać.
  9. Krzesła i stoły w małych rozmiarach: Ergonomiczne, dopasowane do wzrostu dzieci meble pozwalają na komfortowe korzystanie z przestrzeni.
  10. Podział na strefy tematyczne.

Sala jest podzielona na różne obszary związane z aktywnościami Montessori. Każda strefa jest jasno określona, a materiały są umieszczone w sposób łatwo dostępny dla dzieci. Typowe strefy to:

  • Życie codzienne: narzędzia do praktycznych zajęć, takich jak przelewanie wody, zapinanie guzików, obieranie owoców.
  • Sensoryka: materiały rozwijające zmysły, np. tablice dotykowe, wieża różowa, cylindry.
  • Matematyka: pomoce do nauki liczenia, takie jak perły Montessori, liczbowania czy tabliczki.
  • Język: litery, karty obrazkowe, materiały do rozwoju czytania i pisania.
  • Przyroda i kultura: globusy, mapy, elementy związane z fauną, florą i kulturą świata.
  • Miejsce na relaks i odpoczynek.  Kącik ciszy: małe miejsce wyciszenia, z matą, poduszkami lub małym fotelem, gdzie dzieci mogą się zrelaksować.
  • Naturalne światło i rośliny: duże okna, lekkie firanki, a także żywe rośliny w doniczkach budują spokojną atmosferę.
  • Materiały dostosowane do wieku
  • W żłobkach: proste zabawki manipulacyjne (sortery, wieże do układania), miękkie elementy i materiały wspierające rozwój motoryki małej.
  • W przedszkolach: złożone materiały edukacyjne do pracy z literami, cyframi czy nauki pisania, większa różnorodność narzędzi rozwijających samodzielność, np. zestawy do przesypywania, przelewania czy pielęgnacji roślin, estetyka inspirowana naturą, dekoracje z naturalnych materiałów: drewniane ramki, koszyki z wikliny, tkaniny z lnu lub bawełny, rzeczywiste obrazy i fotografie: na ścianach wiesza się realistyczne ilustracje zwierząt, przyrody czy ludzi z różnych kultur.

Wystrój sali Montessori zachęca dzieci do samodzielności, eksploracji i rozwijania własnych zainteresowań, jednocześnie wspierając ich poczucie harmonii i porządku.

Nauczanie wg. zasad M.Montessori różni się od konwencjonalnych metod edukacji zarówno w podejściu, jak i w organizacji procesu nauczania. Kluczową różnicą jest filozofia stojąca za metodą Montessori, która stawia dziecko w centrum procesu edukacyjnego, umożliwiając mu samodzielne odkrywanie i rozwijanie swoich umiejętności.

  1. Podejście do dziecka

Montessori: Edukacja skupia się na indywidualnych potrzebach dziecka. Dzieci uczą się we własnym tempie, realizując zadania zgodnie z własnymi zainteresowaniami. Nauczyciel pełni rolę przewodnika.

Edukacja konwencjonalna: Nauczanie jest zazwyczaj jednolite dla całej grupy. Tempo i zakres materiału są ustalane z góry przez program nauczania, a nauczyciel pełni rolę głównego źródła wiedzy.

  1. Rola nauczyciela

Montessori: Nauczyciel jest obserwatorem i przewodnikiem. Jego zadaniem jest przygotowanie otoczenia, dostarczanie odpowiednich materiałów i wspieranie dziecka w odkrywaniu wiedzy.

Edukacja konwencjonalna: Nauczyciel przekazuje wiedzę, prowadzi lekcje i kontroluje przebieg nauczania w grupie.

  1. Otoczenie i materiały edukacyjne

Montessori:

Przygotowane otoczenie z naturalnych, estetycznych materiałów.

Materiały są konkretne, zaprojektowane do pracy samodzielnej, np. różowa wieża, cylindry czy karty sensoryczne.

Dziecko ma dostęp do materiałów i może je wybierać zgodnie z zainteresowaniami.

Edukacja konwencjonalna:

Standardowe wyposażenie sal, takie jak ławki i tablice.

Materiały dydaktyczne, podręczniki i pomoce są wybierane przez nauczyciela.

Wiele nauki odbywa się w formie teoretycznej.

  1. Program nauczania

Montessori:

Brak sztywnych ram czasowych. Dzieci pracują w dłuższych blokach czasowych (np. 2-3 godziny), co pozwala na głębsze skupienie i eksplorację.

Program jest elastyczny, dostosowywany do potrzeb i zainteresowań dziecka.

Edukacja konwencjonalna:

Z góry ustalony harmonogram lekcji i podział czasu na konkretne przedmioty.

Program realizowany według jednolitego planu dla wszystkich dzieci.

  1. Samodzielność dziecka

Montessori:

Dzieci uczą się przez samodzielne działanie i doświadczenie. Są zachęcane do podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów na własną rękę.

Błędy są postrzegane jako naturalny element procesu uczenia się.

Edukacja konwencjonalna:

Dzieci często wykonują zadania pod kierunkiem nauczyciela, zgodnie z jego wskazówkami.

Większy nacisk na poprawność i ocenianie wyników pracy.

  1. Grupy wiekowe

Montessori:

Grupy mieszane wiekowo (np. 3-6 lat, 6-9 lat), co sprzyja współpracy, uczeniu się od siebie nawzajem i wzajemnej pomocy.

Edukacja konwencjonalna:

Dzieci są podzielone na grupy według wieku, co ogranicza interakcje między różnymi poziomami rozwoju.

  1. Cel edukacji

Montessori: Celem jest rozwój dziecka jako całości – intelektualny, emocjonalny, społeczny i fizyczny. Ważne jest kształtowanie samodzielności, odpowiedzialności i naturalnej ciekawości świata.

Edukacja konwencjonalna: Celem jest przekazanie wiedzy zgodnie z programem nauczania, przygotowanie do egzaminów i osiągnięcie konkretnych wyników akademickich.

  1. Oceny i motywacja

Montessori:

  • Brak tradycyjnych ocen i rankingów. Dzieci otrzymują informację zwrotną przez obserwację nauczyciela lub samoocenę.
  • Motywacja jest wewnętrzna – dzieci uczą się dla własnej satysfakcji, a nie dla nagród czy pochwał.
  • Edukacja konwencjonalna:
  • Regularne ocenianie pracy w postaci stopni, testów i sprawdzianów.
  • Motywacja często opiera się na systemie nagród, kar i porównywania wyników.

Podsumowując, metoda Montessori kładzie nacisk na indywidualny rozwój, samodzielność i aktywne odkrywanie świata, podczas gdy tradycyjne nauczanie bardziej skupia się na jednolitym przekazywaniu wiedzy i przygotowaniu dzieci do wymagań systemowych. Obie metody mają swoje mocne strony, ale Montessori wyróżnia się holistycznym podejściem do edukacji i rozwoju dziecka.

Żłobki i przedszkola prowadzone zgodnie z zasadami Marii Montessori wspierają rozwój dzieci w naturalny, spokojny i indywidualny sposób, również w tak ważnych etapach jak odpieluchowanie czy pozbycie się smoczka. W filozofii Montessori nacisk kładzie się na samodzielność, szacunek do dziecka i jego gotowość do podejmowania kolejnych kroków w rozwoju. Oto, jak te procesy są wspierane:

  1. Odpieluchowanie

Przygotowanie otoczenia

Dostosowane toalety: W żłobkach i przedszkolach Montessori znajdują się toalety i umywalki dostosowane do wzrostu dzieci, co zachęca je do samodzielnego korzystania z łazienki.

Pomocne materiały: Dostępne są nocniki, nakładki na sedes oraz kosze na brudne ubrania, które dzieci mogą łatwo obsługiwać.

Indywidualne podejście

Nie zmusza się dzieci do odpieluchowania w określonym wieku – czeka się, aż dziecko wykaże gotowość (np. interesuje się korzystaniem z toalety, zgłasza dyskomfort w pieluszce).

Nauczyciele wspierają dziecko w jego próbach bez naciskania ani karania za „wpadki”. Proces jest traktowany jako naturalny element rozwoju.

Rozwój samodzielności

Dziecko jest zachęcane do samodzielnego zdejmowania i zakładania spodni czy majtek, co wzmacnia jego pewność siebie i poczucie sprawczości.

Nauczyciele pomagają dziecku rozpoznać sygnały z ciała, które wskazują na potrzebę skorzystania z toalety.

  1. Pozbycie się smoczka

Nie ma presji na szybkie pozbycie się smoczka, chyba, że są wskazania zdrowotne  – każde dziecko ma inne tempo rozwoju emocjonalnego i potrzeby związane z poczuciem bezpieczeństwa.

Smoczek traktuje się jako narzędzie do ukojenia, które dziecko samo stopniowo przestaje potrzebować, gdy rozwija inne sposoby radzenia sobie z emocjami.

Wsparcie emocjonalne

Dzieci są wspierane w budowaniu poczucia bezpieczeństwa poprzez relacje z nauczycielami i rówieśnikami.

Gdy dziecko jest gotowe, odstawienie smoczka przebiega w sposób naturalny, np. przez ograniczanie jego użycia do określonych sytuacji (np. drzemki).

Zamiana na inne sposoby ukojenia

Wprowadza się alternatywne metody uspokajania, takie jak przytulanie miękkiej zabawki, głaskanie kocyka czy techniki oddechowe.

Dziecko może uczestniczyć w podjęciu decyzji o oddaniu lub „pożegnaniu” smoczka, co wzmacnia jego poczucie sprawczości.

  1. Podejście Montessori w praktyce

Szacunek do dziecka

Dziecko nie jest zawstydzane ani krytykowane za korzystanie z pieluszki, smoczka czy inne potrzeby. Nauczyciele podążają za jego gotowością i wspierają je w stopniowym przechodzeniu do kolejnych etapów rozwoju.

Wzmacnianie samodzielności

Procesy, takie jak odpieluchowanie czy odstawienie smoczka, są traktowane jako okazja do rozwijania samodzielności i budowania zaufania do własnych możliwości.

Zachęcanie poprzez obserwację rówieśników

Dzieci w grupach Montessori często uczą się przez obserwację starszych kolegów, którzy już korzystają z toalety lub nie potrzebują smoczka, co motywuje je do naśladowania tych zachowań.

Kierowanie uwagi na inne aktywności

Zamiast skupiać się na samym „problemie”, nauczyciele kierują uwagę dziecka na interesujące materiały dydaktyczne i aktywności, co pozwala mu naturalnie przestać potrzebować pieluszki czy smoczka.

Efekt metody Montessori

Dzięki podejściu opartemu na zrozumieniu i szacunku dziecko czuje się wspierane w swoim tempie. Odpieluchowanie i pozbycie się smoczka stają się dla niego naturalnym krokiem, który podejmuje, gdy jest na to gotowe, a cały proces przebiega w atmosferze spokoju i akceptacji.

W naszej placówce codziennie odbywają się zajęcia ze śpiewu i rytmiki, j.angielski jest wdrażany w sposób naturalny, poprzez piosenki w j. angielskim oraz codzienną mowę.

Dodatkowo raz w miesiącu jest dogoterapia, planujemy również rozpocząć zajęcia taneczne dla dzieci. 

Jednocześnie organizowane warsztaty czy zajęcia dodatkowe: pokaz baniek, warsztaty regionalne, teatrzyki dla dzieci. Starszym dzieciom organizowane są krótkie wycieczki tematyczne, np.  Planeta Dyń, ptaszarnia, dzień kinowy, zabawy andrzejkowe, świąteczne, itp.

Zajęcia dodatkowe, takie jak języki obce, zajęcia sportowe, muzyczne, teatralne czy plastyczne, mogą wspierać rozwój dzieci, rozwijać ich zainteresowania i umiejętności. Jednak nadmiar takich aktywności może prowadzić do przestymulowania, szczególnie u małych dzieci, które potrzebują czasu na swobodną zabawę, odpoczynek i przetwarzanie zdobytych doświadczeń.

  1. Przyczyny przestymulowania zajęciami dodatkowymi:
  • nadmierna liczba zajęć: zbyt duża liczba aktywności w ciągu dnia, bez odpowiednich przerw na relaks i swobodną zabawę,
  • organizowanie zajęć w każdym wolnym czasie, np. po głównych zajęciach dydaktycznych czy po obiedzie, kiedy dzieci są już zmęczone,
  • brak uwzględnienia potrzeb dziecka, niedostosowanie tempa i treści zajęć do wieku, możliwości i zainteresowań dzieci,
  • presja rodziców lub placówki na udział w wielu różnych aktywnościach, bez zwracania uwagi na gotowość i chęci dziecka.
  • niedostateczny czas na regenerację, niewystarczająca ilość czasu na odpoczynek po intensywnych zajęciach lub po obiedzie.
  • zbyt wypełniony harmonogram, który nie pozostawia przestrzeni na spontaniczne zabawy.
  1. Objawy przestymulowania u dzieci w przedszkolu
  • Fizyczne: zmęczenie, apatia, brak energii do uczestniczenia w zajęciach, problemy z zasypianiem podczas drzemki w przedszkolu lub w domu, skargi na bóle głowy, brzucha lub inne objawy psychosomatyczne.
  • Emocjonalne: drażliwość, płaczliwość, szybkie wybuchy emocji, zmniejszona odporność na stres, np. trudności z radzeniem sobie z drobnymi niepowodzeniami.
  • Społeczne i poznawcze: spadek koncentracji, trudności z zaangażowaniem się w zajęcia, wycofanie z kontaktów z rówieśnikami lub odwrotnie – zachowania impulsywne i nadpobudliwość, utrata zainteresowania aktywnościami, które wcześniej sprawiały dziecku przyjemność.
  1. Skutki przestymulowania:
  • zmniejszenie efektywności nauki - byt intensywny harmonogram może powodować, że dziecko nie ma czasu na przetworzenie zdobytej wiedzy i nowych umiejętności. Nauka może stać się dla dziecka źródłem stresu, a nie radości.
  • zaburzenia emocjonalne i zachowania regresywne - przestymulowanie może prowadzić do problemów emocjonalnych, takich jak niepokój czy trudności w radzeniu sobie z emocjami. U dzieci mogą pojawić się zachowania regresywne, np. większa potrzeba opieki ze strony dorosłych. Negatywny wpływ na relacje z rówieśnikami - przemęczone dziecko może mieć trudności w budowaniu pozytywnych relacji, co może prowadzić do konfliktów lub wycofania społecznego.
  1. Jak zapobiegać przestymulowaniu zajęciami dodatkowymi w przedszkolu?
  • zrównoważony harmonogram

Zapewnienie dzieciom odpowiedniego balansu między zajęciami dodatkowymi a czasem na swobodną zabawę, odpoczynek i regenerację.

Unikanie organizowania zajęć dodatkowych w godzinach popołudniowych, gdy dzieci są już zmęczone.

  • uwzględnienie wieku i potrzeb dzieci

Wybór zajęć dopasowanych do etapu rozwojowego dziecka, które nie wymagają nadmiernej koncentracji i wysiłku.

Ograniczenie liczby aktywności w tygodniu, aby dziecko miało czas na przyswajanie nowych umiejętności.

  • swobodna zabawa jako priorytet

Przedszkole powinno oferować codzienny czas na swobodną, niestrukturalną zabawę, która pozwala dzieciom na rozwijanie kreatywności i relaks.

Zabawa jest kluczowa dla zdrowego rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego dzieci.

  • współpraca z rodzicami

Informowanie rodziców o potrzebie równowagi w harmonogramie dziecka i roli odpoczynku w jego rozwoju.

Zachęcanie rodziców do wybierania zajęć zgodnie z zainteresowaniami i gotowością dziecka, zamiast kierować się wyłącznie modą lub ambicjami.

  • obserwacja i wsparcie

Nauczyciele powinni uważnie obserwować dzieci i reagować na oznaki zmęczenia lub przeciążenia.

Dzieci, które wykazują oznaki przestymulowania, mogą potrzebować więcej czasu na relaks i mniej intensywnego udziału w zajęciach.

Podsumowanie

Przedszkole powinno być miejscem, które wspiera harmonijny rozwój dziecka, a nie staje się źródłem nadmiernego stresu. Zajęcia dodatkowe mogą być wartościowe, jeśli są odpowiednio dobrane i zrównoważone z potrzebą odpoczynku i swobodnej zabawy. Kluczowe jest, aby zarówno nauczyciele, jak i rodzice uważnie obserwowali dziecko, słuchali jego potrzeb i dbali o to, by proces edukacyjny przebiegał w atmosferze spokoju i radości.

W naszej placówce codziennie odbywają się zajęcia ze śpiewu i rytmiki, j.angielski jest wdrażany w sposób naturalny, poprzez piosenki w j. angielskim oraz codzienną mowę.

Dodatkowo raz w miesiącu jest dogoterapia, planujemy również rozpocząć zajęcia taneczne dla dzieci. 

Jednocześnie organizowane są warsztaty czy zajęcia dodatkowe: pokaz baniek, warsztaty regionalne, teatrzyki dla dzieci. Starszym dzieciom organizowane są krótkie wycieczki tematyczne, np.  Planeta Dyń, ptaszarnia, dzień kinowy, zabawy andrzejkowe, świąteczne, itp.

Wprowadzanie nauki języka angielskiego w żłobku i przedszkolu jest coraz bardziej popularne, szczególnie poprzez zanurzenie dzieci w języku w naturalny sposób. Codzienne używanie angielskiego w normalnych sytuacjach życia przedszkolnego i żłobkowego pozwala na efektywną naukę bez presji, wykorzystując chłonność językową dzieci w wieku wczesnodziecięcym.

  1. Dlaczego codzienność wspiera naukę języka angielskiego?

Naturalne przyswajanie: Małe dzieci uczą się języka w sposób intuicyjny, podobnie jak swojego języka ojczystego. Częsty kontakt z językiem angielskim w codziennych sytuacjach pozwala im osłuchać się z brzmieniem i rytmem języka.

Brak stresu: Angielski nie jest wprowadzany jako odrębna „lekcja”, lecz jako element codziennego życia, co zmniejsza stres i zwiększa motywację.

Kontekst: Dzieci rozumieją znaczenie słów i zwrotów dzięki kontekstowi sytuacyjnemu – to naturalny sposób uczenia się, wspierający praktyczne zastosowanie języka.

Sposoby codziennego użycia języka angielskiego w żłobku i przedszkolu

-  Codzienne czynności i rutyna

Nauczyciele używają angielskiego podczas typowych aktywności, takich jak:

Powitania i pożegnania: "Good morning!", "See you tomorrow!".

Mycie rąk: "Let’s wash our hands!".

Jedzenie posiłków: "What would you like to eat?", "Can you pass the plate?".

Ubieranie się: "Let’s put on your shoes!", "Where is your hat?".

W ten sposób dzieci uczą się słów i zwrotów związanych z codziennymi czynnościami w praktycznym kontekście.

- Zabawa

Angielski wprowadzany jest podczas zabaw, np.:

Gry ruchowe z instrukcjami: "Jump!", "Run!", "Stop!".

Śpiewanie piosenek: "Twinkle, Twinkle, Little Star", "If You’re Happy and You Know It".

Proste gry językowe: np. rozpoznawanie kolorów ("What color is it?") czy przedmiotów ("What’s this?").

Zabawa angażuje dzieci emocjonalnie, co ułatwia zapamiętywanie nowych słów i zwrotów.

- Czytanie i opowiadanie historyjek

Codzienne czytanie prostych książeczek w języku angielskim, np. "The Very Hungry Caterpillar" lub "Brown Bear, Brown Bear, What Do You See?".

Opowiadanie prostych historyjek z wykorzystaniem obrazków i gestów, co wspiera rozumienie kontekstowe.

- Piosenki i rymowanki

Regularne śpiewanie piosenek i powtarzanie rymowanek w języku angielskim wspiera naukę rytmu i melodii języka.

Rymowanki, takie jak "Head, Shoulders, Knees, and Toes", pomagają w nauce słownictwa związanego z ciałem.

- Komunikacja w czasie rzeczywistym

Nauczyciele wplatają angielski w naturalne interakcje, np. komentując, co się dzieje: "Look, it’s raining!", "Your drawing is beautiful!".

Zachęcają dzieci do reagowania, nawet jeśli odpowiedzi początkowo są w języku ojczystym, co jest naturalnym etapem dwujęzyczności.

     2. Jakie są korzyści takiego podejścia?

- Dwujęzyczność sytuacyjna: Dzieci poznają angielski w naturalnym kontekście, dzięki czemu łatwiej rozumieją i używają języka w odpowiednich sytuacjach.

- Rozwijanie słuchu fonetycznego: Regularne słuchanie angielskiego pomaga dzieciom w rozpoznawaniu dźwięków i intonacji języka.

- Brak barier językowych: Dzieci od najmłodszych lat oswajają się z językiem, dzięki czemu są bardziej otwarte na jego użycie w przyszłości.

- Integracja nauki z codziennym życiem: Angielski staje się naturalnym elementem codziennych aktywności, co zmniejsza postrzeganie go jako trudnego przedmiotu w przyszłości.

Fundacja Montessori

Celem naszej fundacji jest rozwój i wspieranie najmłodszych.

Kontakt

© 2024 Fundacja Montessori Realizacja Ads Like