Statut Przedszkola

Statut Niepublicznego Przedszkola Świat Montessori przy Fundacji Świat Montessori, Ul. Malików 150 e/2, 25-639 Kielce

ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.

  1. Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania przedszkola, którego pełna nazwa brzmi: Przedszkole Świat Montessori, mieszczącego się pod adresem: ul. Malików 150 e/2, 25-639 Kielce, zwany dalej “Przedszkolem”.
  2. Przedszkole działa jako jednostka niepubliczna.
  3. Organem prowadzącym przedszkole jest Fundacja Świat Montessori, której siedziba mieści się pod adresem ul. Malików 150 e/2, 25-639 Kielce.
  4. Nadzór nad działalnością przedszkola sprawuje Kuratorium Oświaty w Kielcach.
  5. Nadzór sanitarno – epidemiologiczny nad przedszkolem sprawuje Wojewódzka Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Kielcach pod adresem ul. Jagiellońska 68, 25-734 Kielce.
  6. Przedszkole używa pieczęci o treści: Przedszkole Świat Montessori, Ul.Malików 150E/2, 25-639 Kielce
    § 2.
  7. Przedszkole działa na podstawie niniejszego Statutu oraz regulaminów i procedur obowiązujących w przedszkolu.
    § 3.
  8. Ilekroć w statucie jest mowa o:
    a)
    Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Świat Montessori w Kielcach;
    b)
    Nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu Świat Montessori na podstawie umowy o pracę lub wykonujących pracę na podstawie innych form zatrudnienia;
    c)
    Kierowniku ds.Pedagogicznych – należy przez to rozumieć Kierownika do spraw pedagogicznych Przedszkola Świat Montessori na podstawie umowy o pracę lub wykonujących pracę na podstawie innych form zatrudnienia;
    d)
    Dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola Świat Montessori w Kielcach;
    e)
    Rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
    f)
    Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć osobę wskazaną w § 1 pkt.
    g)
    Asystencie nauczyciela (pomocy nauczyciela) – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione na tym stanowisku w Przedszkolu Świat Montessori w Kielcach.
    § 4.
  9. Przedszkole działa na podstawie:
  10. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
  11. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
  12. Rozporządzeń wykonawczych do w/w ustaw.
  13. Niniejszego Statutu.

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 5.

Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów, w szczególności:

1. troszczy się o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny dzieci przez zapewnienie im opieki, wyrabianie nawyków higieny życia codziennego oraz prowadzenie zajęć ogólnorozwojowych;

2. wspomaga rozwój i wczesną edukację dziecka zgodnie z jego indywidualnością;

3. zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa;

4. troszczy się o rozwój umysłowy dziecka, rozwijanie procesów poznawczych oraz zapoznanie z otaczającym środowiskiem i przyrodą;

5. kształtuje postawy społeczne przez naukę dzieci do zgodnego współżycia i współdziałania w zespole rówieśników, buduje i rozwija uczucia przywiązania, życzliwości i empatii, poczucia przynależności społecznej

6. kształtuje u dzieci odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych lub trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek;

7. rozwija wyobraźnię i wrażliwość estetyczną dzieci, a także ich uzdolnienia poprzez różne formy działalności plastyczno – technicznej, muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz troskę o estetykę otoczenia,

8.  udziela dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej;

9. tworzy warunki do wczesnej nauki dla dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

10. współdziała z rodzicami pełniąc wobec nich funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze;

11. udziela rzetelnej informacji o postępach dziecka, jego zachowaniu i rozwoju;

12.  uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych realizowanych w żłobku;

13.  zapewnia dzieciom prawidłowe żywienie i przestrzeganie zasad higienicznych i opiekę pielęgnacyjną;

14. tworzy i realizuje program adaptacji;

15. promuje zdrowe i prawidłowe odżywianie, troszczy się o zdrowie i sprawność fizyczną poprzez zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;

16. przekazuje rodzicom informację o postępach bądź trudnościach w rozwoju psychofizycznym dziecka;

17. stwarza możliwości uczestniczenia rodziców w zajęciach prowadzonych w przedszkolu, w tym adaptacyjnych i otwartych;

18. prowadzi konsultacje i udziela porad psychologicznych lub pedagogicznych w zakresie opieki nad dzieckiem oraz wspierania w wychowaniu i edukacji dziecka;

19. kieruje się filozofią “Porozumienia bez Przemocy”;

20. zapewnia zagłębienie się w nauce języka angielskiego nie tylko poprzez dodatkowe zajęcia, ale także codzienną aktywność i wprowadzanie w naturalny sposób dwujęzyczności;

21. umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;

22. organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi,

23. wspiera wielokierunkową aktywność dziecka poprzez organizację warunków  sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;

24. tworzy warunki umożliwiające dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;

25. organizuje pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;

26. wspiera samodzielną dziecięcą eksplorację świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;

27. przygotowuje do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dba o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w Przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;

28. obserwuje i dokumentuje obserwacje pedagogiczne, mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.

§ 6.

1. Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej, należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:

a) rodzicom w poznaniu stanu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać;

b) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej, a w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – zespołowi nauczycieli i specjalistów przy opracowywaniu lub modyfikowaniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego;

c)pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej przeprowadzającym, w razie potrzeby związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pogłębioną diagnozę dziecka.

2.Przedszkole udziela dzieciom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i  zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz  rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Przedszkolu organizuje Dyrektor oraz Kierownik ds. Pedagogicznych.

4. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w Przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

5. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dziećmi w formie:

a) zajęć rozwijających uzdolnienia;

b) diagnozy bieżącej przeprowadzanej przez nauczycieli i specjalistów                     zatrudnionych w Przedszkolu;

c) realizacji wskazań zawartych w opiniach, diagnozach, orzeczeniach o                 potrzebie kształcenia specjalnego lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w zakresie, jaki może zapewnić Przedszkole w oparciu o nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w Przedszkolu.

6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na

organizowaniu i prowadzeniu porad, konsultacji i szkoleń.

7. W zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:

a) planować i koordynować udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

b) ustalać formy udzielanej pomocy, okresu jej udzielania oraz wymiar godzin dla  poszczególnych form, które będą realizowane;

8. Do zadań nauczyciela w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:

a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci;

b) rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień dzieci;

c) prowadzenie obserwacji pedagogicznych;

d)koordynowanie pracą zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.

9. W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele:

a) systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu, zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do procesu nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności w niej określonych;

b) informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich   do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one natrafiają;

c) zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.

§ 7.

1. Przedszkole realizując zaspokajanie potrzeb dziecka kieruje się w szczególności:

a) dobrem dziecka;

b) potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych;

c) koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualnych oddziaływań wychowawczych.

ROZDZIAŁ III

ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 8.

  1. Organami przedszkola są:
  2. Dyrektor, który jest organem kierowniczym i wykonawczym w zakresie bieżącej działalności Przedszkola;
  3. Kierownik ds. Pedagogicznych, który posiada:

-wykształcenie pedagogiczne;

-co najmniej 5-letni staż pracy pedagogicznej;

-min. status nauczyciela mianowanego.

2. Dyrektor Przedszkola sprawuje nadzór nad zatrudnionym personelem.

3.  Do obowiązków dyrektora należy w szczególności:

  1. stała współpraca z pracownikami i podmiotami zewnętrznymi;
  2. reprezentowanie Przedszkola na zewnątrz;
  3. zapewnienie dzieciom, zatrudnionym opiekunom i pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w Przedszkolu;
  4. ustalenie rocznego planu pracy, nadzór nad tworzeniem i realizacją tygodniowych i miesięcznych scenariuszy zajęć, tworzenie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców;
  5. sprawowanie nadzoru w stosunku do zatrudnionych opiekunów;
  6. gromadzenie informacji o pracy nauczyciela w celu dokonywania oceny jego pracy – według zasad określonych w odrębnych przepisach, a także nadzór nad sposobem dokumentowania przebiegu pracy opiekuńczo – wychowawczej oraz dokumentowania zajęć, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  7. sprawowanie opieki nad dziećmi oraz tworzenie warunków harmonijnego ich rozwoju;
  8. dobór kadry i podziału zadań pomiędzy pracownikami;
  9. współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę Przedszkola;
  10. wprowadzanie zmian w dokumentacji Przedszkola, m. in. w statucie, regulaminach i procedurach, itd.;
  11. prowadzenie strony internetowej i fanpage’u przedszkola;
  12. podpisywanie i rozwiązywanie umów z rodzicami;
  13. opieka nad prawidłowym przestrzeganiem przez pracowników zasad panujących w Przedszkolu;
  14. zarządzanie Przedszkolem wykonując inne zadania przewidziane dla tego stanowiska oraz udział w podejmowaniu decyzji we wszystkich sprawach dotyczących pracy i funkcjonowania Przedszkola;
  15. tworzenie i sprawowanie nadzoru nad realizacją programu profilaktyki Przedszkola, programu adaptacji, programu współpracy z rodzicami.
  16. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola oraz ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej przedszkola;
  17. kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników, przyznawanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień, wymierzanie kar porządkowych;
  18. organizowanie praktyk pedagogicznych w ramach współpracy ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli;
  19. powiadamianie dyrektora szkoły, w obwodzie, której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego w tym przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie;
  20. stwarzanie warunków do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola;
  21. powierzanie stanowiska Kierownika ds.. Pedagogicznych;
  22. wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: organizowanie szkoleń i narad; motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego; przedstawienie nauczycielom wniosków wynikających z nadzoru pedagogicznego; motywowanie do osiągania wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych;
  23. współpraca z lekarzami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi, sprawowanie opieki nad przebywającymi w przedszkolu dziećmi;
  24. wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez szkołę lub placówkę z przepisami o ochronie danych osobowych
  25. przewodzenie w Komisjach placówki, lub uczestniczenie jako członek w tychże Komisjach.

4. Dyrektor przedszkola wybierany jest przez Zarząd Fundacji Świat Montessori.

5. Kierownik ds. Pedagogicznych sprawuje nadzór merytoryczny nad zatrudnionym personelem nauczycielskim oraz zasiada w Komisjach wyznaczonych przez Dyrektora placówki.

Do jego obowiązków należy:

a) ocenianie merytoryczne pracy nauczycieli;

b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad kierunkiem kształcenia;

c) realizowanie zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;

d) dbanie o wzbogacanie form działalności dydaktycznej w szkole, w tym działalności wychowawczej, dydaktycznej i innowacyjnej szkoły lub placówki;

e) dbanie o zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji zadań dydaktycznych i w doskonaleniu zawodowym,

f) organizowanie, kontrolowanie, monitorowanie, wpieranie działań związanych z awansem zawodowym nauczycieli;

g) przydzielenie nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu mentora, którym zgodnie z ustawą Karty Nauczyciela ma być nauczyciel mianowany lub dyplomowany.

h) wspieranie na bieżąco nauczyciela w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w tym zapoznanie go z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innymi dokumentami obowiązującymi w szkole;

6. Zadania mentora:

  1. udzielanie nauczycielowi pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego;
  2. dzielenie się z nauczycielem wiedzą i doświadczeniem w zakresie niezbędnym do efektywnej realizacji obowiązków nauczyciela;
  3. umożliwienie nauczycielowi obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć oraz omawianie z nim tych zajęć;
  4. obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz omawianie ich z tym nauczycielem;
  5. inspirowanie i zachęcanie nauczyciela do podejmowania wyzwań zawodowych.

§ 9.

1. Skład personelu Przedszkola jest dostosowany do liczby dzieci uczęszczających do Przedszkola.

2. Personel Przedszkola spełnia wymagania określone odrębnymi przepisami, gwarantując w szczególności rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi.

3. Współpraca z rodzicami odbywa się w szczególności przez udzielanie bieżących informacji na temat dziecka, obserwacji jego zachowań oraz prowadzenie konsultacji.

     § 10.

1. Organy Przedszkola współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania, opieki dzieci oraz rozwiazywania wszystkich istotnych problemów przedszkola działając w ramach uprawnień wynikających z Ustawy Prawo Oświatowe tak, aby :

  1. gwarantowały każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji;
  2. zapewniały bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

2. Wszystkie sytuacje konfliktowe zachodzące pomiędzy organami Przedszkola dotyczące działalności dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej rozwiązywane są wewnątrz Przedszkola wg następującej procedury:

  1. dyrektor umożliwia wymianę opinii i złożenie wniosków wszystkim organom będącym w konflikcie;
  2. dyrektor metodą negocjacji i porozumienia dąży do rozwiązania kwestii spornych; w przypadku braku porozumienia stron po wyczerpaniu wszystkich sposobów złagodzenia konfliktu , każdy z organów może zwrócić się do organu prowadzącego lub nadzorującego.

3. Rozstrzyganie sporu między dyrektorem a nauczycielem:

  1. spotkanie stron, w celu polubownego złagodzenia konfliktu w drodze negocjacji i wzajemnego poszanowania;
  2. termin spotkania ustalany jest wspólnie, nie później niż 3 dni od zaistnienia konfliktu;
  3. na wniosek którejś ze stron, możliwe jest zaproszenie na spotkanie zainteresowanych
  4. Kierownik ds. Pedagogicznych sporządza protokół zawierający postanowienia końcowe i przedstawia do podpisu zaineresowanym stronom;
  5. stronom przysługuje prawo pisemnego odwołania do organu nadzoru pedagogicznego w terminie 7 dni od daty spotkania.

   4. Rozstrzygnięcie sporów między dyrektorem a rodzicem:

      a) spotkanie obu stron, próba polubownego złagodzenia konfliktu;

b) posiedzenie komisji, w skład której wchodzą: nauczyciel wskazany przez dyrektora i rodzic;

  1. termin spotkania wyznacza dyrektor nie później niż 3 dni po zaistnieniu sporu;
  2. Dyrektor sporządza protokół zawierający postanowienia końcowe i daje do podpisu zainteresowanym stronom;
  3. stronom przysługuje odwołanie do organu prowadzącego.
  4. 5. Rozstrzygnięcie sporu między nauczycielem a rodzicem:
  5. rozmowa obu stron, wyjaśniająca istotę sporu w obecności dyrektora;
  6.  termin wyznacza dyrektor, nie później niż 3 dni od daty zaistniałego sporu;
  7. jeśli problem nie zostanie polubownie rozwiązany, strony wnoszą pisemną skargę do dyrektora przedszkola;
  8. dyrektor w terminie 2 tygodni od daty wpłynięcia pisemnej skargi zbiera komisję, w skład której wchodzą: dyrektor przedszkola, Kierownik ds. Pedagogicznych, inny nauczyciel reprezentujący nauczyciela;
  9. protokół z postanowieniami końcowymi zostaje przedstawiony zainteresowanym stronom;
  10. stronom przysługuje prawo odwołania się do organu prowadzącego.

6. Dyrektor Przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez Przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

§ 11.

1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny (liczony od 1 września do 31 sierpnia) z wyjątkiem przerw wskazanych przez Ministra Edukacji Narodowej, świątpaństwowych i dodatkowych dni wolnych ustalonych przez organ prowadzący.

2. Przedszkole jest czynne codziennie, od poniedziałku do piątku, w godz. 7.00– 17.00, z zastrzeżeniem możliwości skrócenia lub wydłużenia godzin pracy Przedszkola po uzgodnieniu z rodzicami.

3. W okresie wakacyjnym (lipiec – sierpień) Przedszkole może być zamknięte na czas dokonania niezbędnych napraw, remontów i prac dezynfekcyjnych, nie dłużej niż 2 tygodnie (ostatni tydzień lipca – pierwszy tydzień sierpnia).

4. W razie konieczności (awaria, groźna choroba zakaźna, itp.) Dyrektor może podjąć decyzję o zamknięciu Przedszkola do czasu usunięcia zagrożenia.

5. Gdy liczba dzieci zgłoszonych na dany dzień jest mniejsza niż 4, dyrektor może podjąć decyzję o zamknięciu Przedszkola w danym dniu.

6. Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku od 3 do 7 lat .

7. Do Przedszkola – na warunkach określonych w ustawach oświatowych – mogą być przyjęte także dzieci, które nie osiągnęły albo przekroczyły wiek, o którym mowa w ust. 6.

8. Przedszkole jest placówką jednooddziałową, zlokalizowaną w jednym budynku wraz ze Żłobkiem Świat Montessori.

9. Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny, nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności oraz oczekiwań rodziców.

10. W okresie wakacyjnym a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela, dopuszczalne jest tworzenie innego składu grupy przedszkolnej.

§ 12

1. Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w  Przedszkolu trwa 60 minut.

2. Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z uwzględnieniem, że:

a) z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;

b) z dziećmi w wieku 5 – 6 lat – około 30 minut.

§ 13

1. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w wieku od 3-7 roku życia.

2. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 20.

§ 14

1. W Przedszkolu organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dzieci.

2. Dyrektor powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zwany dalej

„zespołem”. Dyrektor koordynuje pracę zespołu lub upoważnia do tych zadań nauczyciela.

3. W skład zespołu wchodzi:

a) Kierownik ds. Pedagogicznych;

b) psycholog;

c) nauczyciel przedszkolny;

c) logopeda;

d) inny specjalista – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.

4. Do zadań zespołu należy ustalanie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego  wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka.

5. Miejsce prowadzenia zajęć ustala Dyrektor.

§ 15

1. Placówka zapewnia dzieciom zapisanym do oddziałów przedszkolnych możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w Przedszkolu, zgodnie z oczekiwaniami i deklaracjami rodziców.

2. Ofertę zajęć dodatkowych, czas trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców Dyrektor Przedszkola.

3. Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych w zależności od potrzeb środowiska oraz możliwości organizacyjnych i  bazowych placówki.

4. Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno-oświatowymi w celu realizacji bogatej gamy dodatkowych form edukacyjno-kulturalnych.

5. Dodatkowa oferta edukacyjno – terapeutyczna, wychowawcza i rekreacyjna Przedszkola skierowana jest do dzieci zapisanych do oddziału przedszkolnego na rok szkolny, jak również dzieci, spoza placówki oraz do ich rodziców.

6. Realizacja dodatkowej oferty edukacyjno – terapeutycznej, wychowawczej i rekreacyjnej dla dzieci i ich rodziców odbywa się według zapotrzebowania środowiska lokalnego oraz możliwości organizacyjnych Przedszkola.

§ 16

1. Przedszkole współpracuje z innymi instytucjami oświatowymi w Polsce i za granicą takimi jak:

żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, uczelnie wyższe – dając możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz tworząc bazę ćwiczeniową dla studentów kierunków pedagogicznych oraz uwzględniając wolontariat, jako formę praktyk pedagogicznych.

2. Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację społeczności lokalnej.

§ 17

1. Dziecko powinno być przyprowadzane do i odbierane z Przedszkola przez rodziców, lub opiekunów prawnych, lub upoważnioną przez nich pisemnie osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo dziecku.

2. Rodzice mogą upoważnić pełnoletnią osobę do odbioru dziecka z Przedszkola.

Upoważnienie powinno zawierać: imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu tożsamości oraz własnoręczny podpis rodzica.

3. Rodzice lub osoba upoważniona powinna przyprowadzić dziecko do szatni i oddać pod opiekę nauczyciela.

4. Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie, która ze względu na swój stan (np. nietrzeźwości lub stan odurzenia narkotykami) stanowi zagrożenie dla jego bezpieczeństwa.

5. W przypadku nie odebrania dziecka do godziny 17.00 rozpoczyna się opieka ponadwymiarowa, dodatkowo płatna (w wysokości 50 zł za każdą rozpoczętą godzinę opieki).  Rodzic jest zobowiązany podpisać w takiej sytuacji potwierdzenie odbioru dziecka po zamknięciu Przedszkola.

6. W przypadku spóźnienia rodzica przekraczającego pół godziny Przedszkole podejmuje działania związane ze skontaktowaniem się z rodzicami lub osobami upoważnionymi, które nie odebrały dziecka z Przedszkola. Nauczyciel lub osoba dyżurująca, o nieodebraniu dziecka w terminie, zawiadamia Dyrektora.

7. W przypadku nieodebrania dziecka z Przedszkola przez rodziców po upływie czasu, o którym mowa w ust. 6 oraz niemożnością skontaktowania się z nimi bądź osobami  upoważnionymi, Dyrektor lub nauczyciel podejmie decyzję o wezwaniu Policji.

8. Żądanie jednego z rodziców dotyczące nie wydawania dziecka z Przedszkola drugiemu z rodziców może być respektowane wyłącznie w wypadku poparcia tego żądania stosownym orzeczeniem sądowym.

9. Kwestie punktualnego przyprowadzania i odbioru dziecka z Przedszkola reguluje „Poradnik dla Rodziców”.

§ 18

1. Rodzic może ubezpieczyć dziecko od następstw nieszczęśliwych wypadków, na życzenie rodziców, za dodatkową opłatą.

2. W Przedszkolu nie wolno stosować wobec dziecka jakichkolwiek zabiegów lekarskich oraz podawać farmaceutyków, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.

3. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.

4. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.

§ 19

1. W Przedszkolu każda grupa powierzona jest jednemu nauczycielowi.

2. W każdej grupie może być zatrudniona pomoc nauczyciela (asystent nauczyciela), który współdziała z nauczycielem w zakresie opieki nad dziećmi.

3. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy odbywają się na terenie bezpiecznym, a sprzęt dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci.

4. Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu na terenie placówki oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola (spacery i wycieczki).

5. W trakcie trwania wycieczki, nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel oraz ewentualnie pomoc nauczyciela i rodzice, starając się zachować liczbę opiekunów w stosunku 1 osoba dorosła na 10 dzieci.

6. Każda wycieczka i wyjście poza teren Przedszkola jest wcześniej zgłoszona i uzgodniona z Dyrektorem Przedszkola.

7. Rodzice dzieci są poinformowani o wycieczce najpóźniej z trzydniowym wyprzedzeniem.

8. Szczegółowe zasady organizacji wycieczek określa „Regulamin wycieczek w Przedszkolu Świat Montessori”.

§ 20

1. Dyrektor Przedszkola powierza każdą grupę dzieci opiece nauczycieli lub opiekunów:

a) nauczyciele są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci;

b) w trakcie zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli-specjalistów, nauczyciele-specjaliści odpowiedzialni są za bezpieczeństwo dzieci;

c) dzieci w trakcie pobytu w Przedszkolu oraz poza budynkiem Przedszkola są zawsze pod stałą opieką nauczyciela. W przypadku, gdy nauczyciel musi w uzasadnionej sytuacji opuścić dzieci, pozostawia je pod opieką pomocy wychowawczej lub innej upoważnionej osoby dorosłej.

d) w przypadku regularnych zajęć odbywających się poza terenem Przedszkola, dzieci uczestniczą w nich na podstawie odrębnej zgody rodziców i pod opieką nauczycieli prowadzących te zajęcia.

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciel w miarę możliwości, prowadzi swoja grupę przez cały okres pobytu dzieci w Przedszkolu.

§ 21

1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku oświatowym może określać arkusz organizacyjny Przedszkola, który opracowuje Dyrektor.

2. W arkuszu organizacji Przedszkola określa się:

a) liczbę miejsc w placówce

b) planowaną liczbę wychowanków Przedszkola

c) liczbę oddziałów

d) czas pracy Przedszkola

e) liczbę pracowników Przedszkola

f) czas pracy pracowników

g) kwalifikacje kadry pedagogicznej

4. Codzienną organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.

5. Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

6. W planowaniu pracy Przedszkola uwzględnia się zasady pedagogiki Marii Montessori, zgodnie z którymi jest prowadzone Przedszkole.

7. W szczególnych przypadkach Dyrektor może zmienić organizację dnia (np. wycieczki, uroczystości).

8. W oddziałach przedszkolnych realizowane są programy nauczania uwzględniające wymagania podstawy programowej wychowania przedszkolnego, zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej oraz własne programy nauczycieli zatwierdzone Dyrektora z uwzględnieniem ramowego harmonogramu dnia.

9. Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się:

a) nie krócej niż 5 godzin dziennie

b) od poniedziałku do piątku

c) w godzinach od 9: 00 do 14:00

d) przez 10 miesięcy w roku tj. od 1 września do 30 czerwca.

10. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.

11. Szczegółowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące w Przedszkolu określa dokument „Procedury Bezpieczeństwa” opracowany przez Dyrektora placówki.

§ 22

1. Przedszkole zapewnia w ciągu dnia śniadanie, obiad z podwieczorkiem, napoje ciepłe i zimne oraz umożliwia spożycie prowiantu przyniesionego przez dziecko do Przedszkola, w sytuacjach wyjątkowych (szczególnie związanych ze zdrowiem dziecka).

2. Usługi i wyżywienie w Przedszkolu świadczone jest odpłatnie.

3. Istnieje możliwość korzystania przez Pracowników Przedszkola z wyżywienia po uiszczeniu przez pracownika opłaty za posiłek, chyba, że organ prowadzący ustali inaczej.

§ 23

1. Koszty działalności Przedszkola pokrywane są z następujących środków:

a) opłaty rodziców lub opiekunów dzieci uczęszczających do Przedszkola

b) dotacji z budżetu Miasta Kielce w wysokości określonej przepisami ustawy o systemie oświaty (Prawo Oświatowe)

c) darowizn na rzecz Przedszkola

d) środków pozyskanych z programów i funduszy celowych, pozyskanych przez Przedszkole lub organ prowadzący na rzecz Przedszkola.

2. Koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców lub opiekunów dziecka. Przedszkole nie prowadzi własnej kuchni. Posiłki dostarczane są przez firmę cateringową.

Przedszkole zapewnia dzieciom wyżywienie zgodne z wymaganiami dla danej grupy wiekowej wynikającymi z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia im. Prof. dra med. Aleksandra Szczygła w Warszawie. 

3.Każdy rodzic przed podpisaniem umowy, musi w karcie zgłoszenia dziecka wpisać ewentualną alergię lub nietolerancję pokarmową swojego dziecka, jak również zadeklarować rodzaj wyżywienia dla swojego dziecka.

4.  Dzienna stawka żywieniowa dziecka ustalana jest przez Dyrektora Przedszkola.

5. Odpłatność za usługi świadczone przez Przedszkole obejmuje koszty związane z opieką i wychowaniem dziecka w Przedszkolu, zajęciami wpisanymi na dany rok przedszkolny, jako zajęcia w ramach czesnego dla wszystkich dzieci oraz opłatę za zajęcia dodatkowe i ustalana jest przez organ prowadzący Przedszkole.

§ 24.

1. Do realizacji celów statutowych Przedszkole posiada:

  • salę;
  • jadalnię
  • kuchnię;
  • szatnię dla dzieci;
  • toalety dla dzieci, toaletę dla dorosłych;
  • pomieszczenie socjalne;
  • gabinet dyrektora;
  • sekretariat;
  • magazyn;
  • ogrodzony ogród.

ROZDZIAŁ V

BEZPIECZEŃSTWO

§ 25.

1. Dzieci każdego dnia wychodzą na świeże powietrze.

2. Ważne, by wyposażyć dziecko w strój odpowiedni do pory roku i aktualnej pogody wraz z kremem z filtrem chroniącym przed promieniami UV.

3. Przedszkole zapewnia stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć organizowanych poza jej terenem.

4. Nauczyciel jest świadomy odpowiedzialności za życie i zdrowie dzieci, jaka na nim spoczywa. Zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dzieciom jest obowiązkiem nauczyciela.

5. W przypadku konieczności chwilowego oddalenia się od dzieci będących pod opieką, nauczyciel musi zapewnić dozór innej osoby na czas swojej nieobecności. Nie wolno zostawić dziecka bez opieki.

§ 26.

1. Na bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu składa się bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. Bezpieczeństwo fizyczne polega na chronieniu dzieci przed urazami, bólem fizycznym, utratą życia i zdrowia. Bezpieczeństwo psychiczne polega na właściwym komunikowaniu się z dzieckiem, akceptacji, tolerancji dziecka bez względu na posiadany potencjał rozwojowy, status społeczny i pochodzenie.

2. W Przedszkolu wdraża się dzieci do przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa, w szczególności w zakresie:

  1. wdrażania dzieci do przestrzegania norm określonych zachowań, w sytuacjach typowych dla funkcjonowania dzieci w Przedszkolu (w sali zabaw, w szatni, w stołówce, na placu zabaw, na wycieczce/spacerze);
  2. właściwego komunikowania się z dziećmi;
  3. właściwego organizowania czasu wolnego dzieciom;
  4. znajomości sposobów wzywania pomocy i radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
  5. unikania zagrożeń pochodzących od dorosłych, zwierząt, roślin oraz wynikających ze zjawisk atmosferycznych;
  6. bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
  7. oddalania się od nauczyciela oraz postępowania w przypadku zagubienia się.

3. Dziecku nie wolno:

  1. wychodzić samodzielnie z sali, z placu zabaw, z budynku lub innego miejsca bez pozwolenia i dozoru osoby dorosłej;
  2. łamać ustalonych w Przedszkolu zasad zachowania;
  3. narażać siebie i inne dzieci na niebezpieczeństwo.

§ 27.

1. Nauczyciel ma obowiązek wdrażania dzieci w szczególności:

  1. do bezpiecznych zachowań;
  2. ustalenia wspólnie z dziećmi zasad i norm zachowań obowiązujących w grupie i w przedszkolu;
  3. zapoznania rodziców z obowiązującymi w przedszkolu zasadami zachowania.

§ 28.

1. Nauczyciel ma obowiązek systematycznego sprawdzania stanu liczbowego grupy, w szczególności podczas zajęć organizowanych na placu zabaw lub poza terenem Przedszkola.

2. Nauczyciele i opiekunowie mają obowiązek, w szczególności podczas pobytu dzieci na placu zabaw, przebywać w miejscach potencjalnych zagrożeń, np. zjeżdżalnia, itp.).

4. Nauczyciel ma obowiązek organizowania zajęć w sposób przemyślany, tak aby przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.

5. Dzieci przemieszczają się parami, np. na dodatkowe zajęcia, do szatni, na wycieczki piesze. W szatni, ubikacji oraz w łazience dzieci podlegają szczególnej kontroli ze strony opiekunów.

6. Każde wyjście nauczyciela z grupą poza teren Przedszkola wpisywane jest do zeszytu wyjść.

7. Organizacja wycieczek przebiega na zasadach określonych w Regulaminie wycieczek.

§ 29.

1. Po przerwie wakacyjnej dyrektor dokonuje kontroli budynku i ogrodu pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z placówki.

2. Plan ewakuacji Przedszkola zamieszcza się w widocznych miejscach. Drogi ewakuacyjne oznacza się w sposób wyraźny i trwały.

3. Konieczne prace remontowe, naprawcze w czasie funkcjonowania Przedszkola organizowane powinny być w sposób niezagrażający dzieciom.

4. W czasie opadów śniegu, przejścia na terenie Przedszkola oczyszcza się ze śniegu oraz posypuje piaskiem, solą przemysłową.

5. Pomieszczenia Przedszkola są właściwie oświetlone, ogrzewane i wentylowane.

6. Sprzęt, z którego korzysta personel obsługowy jest zgodny z wymogami ergonomii.

7. Stoliki i krzesła są dostosowane do wzrostu dzieci.

8. Sprzęt i wyposażenie posiadają atesty lub certyfikaty.

9. Sale zajęć posiadają rekuperację – to sposób na wentylowanie pomieszczeń, który pozwala na dostarczanie świeżego powietrza z zewnątrz i jednocześnie usuwanie zużytego i zanieczyszczonego powietrza, zawierającego dużo dwutlenku węgla. W rekuperacji powietrze dostające się do pomieszczenia przechodzi przez filtry, które usuwają insekty, kurz i inne zanieczyszczenia. 

10. Przedszkole posiada zabezpieczone wejście do placówki oraz dodatkowe zabezpieczone wejście wewnątrz budynku, zabezpieczone wyjście na ogród oraz zabezpieczone wyjście dla dostaw cateringu.

11. W salach, w których odbywają się zajęcia zapewnia się temperaturę nie niższą niż 20℃.

12. Apteczka wyposażona jest w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcje o zasadach udzielania tej pomocy.

13. Wszyscy pracownicy dydaktyczni w Przedszkolu  podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

14. Dyrektor organizuje okresowe szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla wszystkich pracowników,

§ 30.

1. W razie wystąpienia wypadku dziecka na terenie Przedszkola lub poza nim, wychowawca jest zobowiązany do udzielenia pomocy oraz przestrzegania Procedury postępowania w razie wypadku.

2. W przypadku zaobserwowania u dziecka objawów chorobowych (np. gorączka, wymioty, biegunka, wysypka, omdlenia, itp.) lub zaistnienia zdarzenia, powodującego uraz (np. skaleczenie, stłuczenie, ugryzienie przez osę, itp.) wychowawca ma obowiązek powiadomienia rodziców.

3. Wychowawcy nie mają uprawnień do podawania dzieciom żadnych leków. W przypadku, gdy dziecko wymaga codziennej pomocy medycznej na terenie Przedszkola, decyzję podejmuje Dyrektor.

4. Przedszkole bezzwłocznie powiadamia rodziców o wystąpieniu wszawicy lub choroby zakaźnej czy pasożytniczej.

5. W czasie dużego nasłonecznienia dzieci powinny być zaopatrzone w odpowiednie nakrycie głowy i w miarę możliwości, przebywać w zacienieniu. Stosuje się też odpowiednie kremy z filtrami 50, na niezakryte części ciała, dostarczone przez Rodzica.

§ 31.

1. Rodzice mają obowiązek przyprowadzania i odbierania dzieci według zasad określonych w Procedurze przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.

2. Obowiązkiem rodziców jest przyprowadzenie do Przedszkola dziecka zdrowego, czystego, ubranego w odzież adekwatną do pogody.

3. Rodzice przed oddaniem dziecka do grupy powinni kontrolować, czy dziecko nie posiada przedmiotów zagrażających jego bezpieczeństwu oraz bezpieczeństwu rówieśników.

§ 32.

1. Osobą odpowiedzialną na terenie Przedszkola za respektowanie praw dziecka jest Dyrektor.

2. Osobami odpowiedzialnymi za monitorowanie respektowania praw dziecka jest wychowawca/psycholog/pedagog. Dzieci i rodzice wykraczający poza normy i zasady zachowania akceptowane w przedszkolu, ponoszą konsekwencje przewidziane w Statucie.

3. W sytuacji, gdy przedszkole wykorzysta wszystkie dostępne środki oddziaływań wychowawczych, a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor powiadamia pisemnie Sąd Rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.

4. Wychowawca dokumentuje zaistniałe zdarzenia na terenie Przedszkola, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń i przekazuje ją Dyrektorowi.

ROZDZIAŁ VI

ORGANIZACJA ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM METOD I TECHNIK KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ

§ 33.

  1. O zawieszeniu zajęć stacjonarnych w przedszkolu decyduje Dyrektor placówki w razie wystąpienia:
  2. zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  3. temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
  4. zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  5. nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt 1 a),b),c).
  6. Statut Przedszkola określa szczegółową organizację zajęć zwykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym:

a) technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć;

b) sposób przekazywania dzieciom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć;

c) warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych w Przedszkolu technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.

  • Statut  określa także sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki.
  • W razie wystąpienia sytuacji ograniczenia funkcjonowania Przedszkola powyżej dwóch dni, Dyrektor odpowiada za organizację realizacji zadań Przedszkola z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  • Poniższe zasady obowiązują wszystkie dzieci Przedszkola objęte w danym okresie kształceniem na odległość zgodnie z decyzjami podejmowanymi przez ministra właściwego do spraw oświaty lub Dyrektora szkoły.
  • Celem realizacji programu kształcenia z użyciem metod i technik kształcenia na odległość dzieci powinny mieć dostęp do urządzeń mających dostęp do Internetu, wyposażonych w ekran, klawiaturę oraz mysz lub inne urządzenie kierujące wskaźnikiem ekranowym, mikrofon oraz kamerkę. Zalecany (ale niewymagany) jest dostęp do drukarki.
  • Przedszkole udostępnia dzieciom w ramach posiadanych zasobów niezbędny sprzęt komputerowy przeznaczony do realizacji nauki zdalnej.
  • Kształcenie na odległość to zajęcia prowadzone przez nauczycieli online, które organizowane są zarówno w formie synchronicznej (lekcje online w czasie rzeczywistym) jak i asynchronicznej, z zachowaniem zasady, że praca dziecka danego dnia odbywa głównie online. Pozostały czas pracy, to zlecona przez nauczyciela praca własna np. z zeszytem ćwiczeń czy zeszytem.
  • Dzieci realizują naukę zgodnie z obowiązującym planem lekcji z wykorzystaniem szkolnej platformy Office 365, a zwłaszcza aplikacji Teams oraz aplikacji e-Lizak.
  • Zajęcia online trwają od 30 minut (dzieci i nauczyciel nie rozłączają się, natomiast pozostały czas lekcji przeznaczony jest na pracę własną dzieci w zakresie realizacji tematu lekcji) do 45 minut i odbywają się z wykorzystaniem aplikacji Teams oraz aplikacji e-Lizak.
  • W kontaktach z nauczycielami rodzice dzieci korzystają wyłącznie aplikacji e-Lizak lub maila.
  • Podczas zajęć online zaleca się aby dzieci i nauczyciel pracowali z włączonymi kamerami.
  • Obecność dzieci na zajęciach odnotowuje na bieżąco nauczyciel. Zapisy frekwencji dzieci systematycznie weryfikuje nauczyciel uwzględniając informacje od rodziców.
  • Jeśli dziecko z przyczyn zdrowotnych, rodzinnych lub technicznych nie może danego dnia uczestniczyć w zajęciach kształcenia na odległość lub w przypadku braku możliwości odbioru materiałów od nauczyciela, rodzice zobowiązani są do kontaktu z nauczycielem.
  • Nauczyciele odpowiadają za merytoryczne przygotowanie zajęć zdalnych.
  • Nauczyciele dostosowują zakres materiału uwzględniając możliwości psychofizyczne dzieci oraz możliwość opanowania danego materiału w procesie kształcenia na odległość.
  •  Zajęcia prowadzone na odległość mogą być realizowane z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych udostępnionych przez nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty, Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne czy wydawnictwa oraz portale oświatowe.
  • Dzieci i jego rodzice odpowiadają za właściwe i rzetelne wywiązywanie się z obowiązku uczestnictwa w kształceniu na odległość.
  • Dziecko przebywające w domu podczas kształcenia na odległość realizuje obowiązek przedszkolny pod opieką rodziców.
  • Pracujący zdalnie nauczyciel nie ma możliwości realizowania funkcji opiekuńczych. W tej sytuacji rodzice zobowiązani są do stosowania się do przepisów prawa w zakresie odpowiedzialności rodzicielskiej.
  • Większość zajęć wymaga uczestnictwa w nich dzieci w zaplanowanym czasie, np. lekcje online. Inne mogą mieć formę zadań, ćwiczeń czy kart pracy przesyłanych przez nauczyciela do realizacji przez dziecko i rodzica.
  • Zajęcia organizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przewidują także sprawdzanie wiedzy i postępów dzieci, a zadania wykonywane przez dzieci i podejmowane przez nich działania mogą być oceniane opisowo.
  • Ocenie podlegają także dodatkowe, zlecone przez nauczyciela czynności i prace wykonane przez chętne dzieci.
  • W okresie kształcenia na odległość nauczyciele monitorują i sprawdzają wiedzę i rozwój dzieci oraz ich postępy według następujących zasad:

a) Podstawowe formy monitorowania pracy dziecka przewidują jego aktywny udział w lekcjach online oraz potwierdzanie wykonania zadanej pracy w formie ustalonej przez nauczyciela;

b) Nauczyciele opisuje zaangażowanie, aktywność, sumienność, samodzielność pracy oraz terminowość wykonywania zadań dzieci, jak również za poprawność ich wykonania;

c) Możliwe jest przeprowadzanie quizów czy testów online jak również indywidualnej rozmowy audio lub audiowizualnej z  dzieckiem;

d) Zadania określone przez nauczycieli mogą posiadać termin ukończenia (przesłania). Termin wykonania danego zadania nauczyciel określa w wiadomości opisującej zadanie lub w treści samego zadania;

e) Realizacja zajęć związanych z aktywnością fizyczną opiera się na zlecaniu uczniom różnorodnych prostych i znanych im już form aktywności fizycznej, które uczeń ma obowiązek wykonywać w dogodnym dla siebie czasie pod nadzorem osoby dorosłej w warunkach zapewniających bezpieczeństwo. W ramach zajęć wychowania fizycznego uczniowie otrzymują także od nauczycieli porady i instrukcje jak właściwie dbać o higienę i dobre samopoczucie podczas nauki zdalnej;

f) W przypadku problemów technicznych lub organizacyjnych rodzic dziecka zobowiązany jest zawiadomić nauczyciela o braku możliwości wykonania zadania w ustalonym terminie;

g) Jeśli dziecko ma wątpliwości, jak wykonać zadanie lub nie potrafi go wykonać – powinien zgłosić to nauczycielowi aby uzyskać jego pomoc;

h) Wszystkie opisy dotyczące dzieci, uwzględniające wywiązywanie się ich z powierzonych zadań oraz uwagi dotyczące funkcjonowania dzieci w okresie kształcenia na odległość odnotowywane są w e-dzienniku e-Lizak.

§ 34.

1. Dzieci wraz z Rodzicami podczas kształcenia na odległość są zobowiązani w szczególności do:

a) poprzez aplikację Teams, dziennik elektroniczny, pocztę email z pomocą rodziców nawiązania kontaktu z wychowawcą i nauczycielami;

b) korzystania z dostępnych dla dzieci narzędzi do kontaktu zdalnego, organizując tym samym naukę własną w domu;

c) obecności na zajęciach prowadzonych zgodnie z planem lekcji w ramach pracy edukacyjnej na odległość;

d) odbioru materiałów przesyłanych przez nauczycieli;

e) systematycznej pracy w domu;

f) zgłaszania nauczycielom wszelkich wątpliwości, co do formy, trybu czy treści nauczania;

g) przestrzegania bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie.

2. W razie trudności w wykonywaniu zadań nauczyciele udzielają konsultacji, pozostając do dyspozycji dzieci i rodziców według ustalonego harmonogramu lub według ustalonego w kontakcie indywidualnym terminu konsultacji.

3. Zakazuje się nagrywania zajęć i głosu nauczyciela prowadzącego zajęcia online i upowszechniania go w Internecie bez jego zgody.

4. Zabrania się wykorzystywania komunikatorów internetowych w sposób niezgodny z prawem. W szczególności:

a) nie wolno kopiować wizerunku osób trzecich, nagrywać prac i materiałów nauczyciela i pozostałych dzieci, w żadnym wypadku ich udostępniać;

b) nie wolno posługiwać się fałszywymi danymi, wykorzystywać prac osób trzecich i przedstawiać ich jako swoje (plagiat), wysyłać prac z cudzych kont internetowych, udostępniać swoje konto osobom trzecim;

5. W ramach kształcenia na odległość, rodzice mają obowiązek pozostawać w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami, korzystać regularnie z dziennika elektronicznego, sprawdzać stronę internetową szkoły.

§ 35.

1. Podczas organizacji kształcenia na odległość Dyrektor uwzględnia zasady bezpiecznego korzystania przez dzieci z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną, uwzględniając przy tym zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w domu, etap kształcenia dzieci, a także sytuację rodzinną dzieci.

2. Rozwiązania stosowane przez Przedszkole są zgodne z zasadami bezpieczeństwa dzieci w sieci internetowej. Ponieważ jednak współczesne systemy operacyjne mają charakter wielozadaniowy, a urządzenia przeznaczone w domu dzieci do realizacji zdalnej edukacji mogą zawierać połączenia prowadzące do szkodliwych stron, należy zachować szczególną czujność, która wynika z obowiązków opiekuńczych rodziców. Rekomenduje się zastosowanie mechanizmów kontroli rodzicielskiej.

3. Przetwarzanie danych osobowych podczas kształcenia zdalnego jest realizowane przez Przedszkole na podstawie obowiązujących w szkole regulacji RODO oraz stosownych rozporządzeń ministra właściwego do spraw oświaty.

4. W przypadku problemów technicznych Przedszkole postara się zdalnie wesprzeć w ich rozwiązaniu. Jednak pracownicy Przedszkola nie mają kompetencji, aby świadczyć usługi doradztwa IT związanego z obsługą sprzętu i oprogramowania.

5. W przypadku utrzymywania się problemów technicznych z kształceniem zdalnym należy zawiadomić Przedszkole, które wskaże możliwość zorganizowania zdalnego nauczania w inny sposób.

ROZDZIAŁ VII

NAUCZYCIELE/OPIEKUNOWIE

§ 36.

1. Dyrektor powierza pracę w Przedszkolu przyjętym do pracy nauczycielom oraz asystentom nauczyciela.

2. Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli regulują przepisy Kodeksu Pracy i Karty Nauczyciela, w zakresie awansu zawodowego.

  1. Zasady zatrudniania i zwalniania innych pracowników Przedszkola regulują przepisy Kodeksu Pracy;
  2. Liczba dzieci na jednego nauczyciela nie przekracza 20 dzieci;
  3. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji zawodowych, zgodnie z wymogami przepisów ustawy;
  4. Przedszkole może zatrudnić pomoc nauczyciela, może również korzystać z pomocy studentów (praktyki studenckie) oraz wolontariuszy.
  5. Obowiązki nauczyciela:
  6. zajmuje się dziećmi, pielęgnuje je i wychowuje;
  7. dba o prawidłowy rozwój i bezpieczeństwo dzieci;
  8. kształtuje aktywność i samodzielność w codziennych czynnościach i zabawie;
  9. kształtuje pozytywne cechy charakteru;
  10. wypracowuje dobre nawyki;
  11. w trakcie zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli-specjalistów, nauczyciele-specjaliści odpowiedzialni są za bezpieczeństwo dzieci;
  12. dzieci w trakcie pobytu w Przedszkolu oraz poza budynkiem Przedszkola są zawsze pod stałą opieką nauczyciela. W przypadku, gdy nauczyciel musi w uzasadnionej sytuacji opuścić dzieci, pozostawia je pod opieką pomocy wychowawczej lub innej upoważnionej osoby dorosłej;
  13. w przypadku regularnych zajęć odbywających się poza terenem Przedszkola, dzieci uczestniczą w nich na podstawie odrębnej zgody rodziców i pod opieką nauczycieli prowadzących te zajęcia;
  14. dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciel w miarę możliwości, prowadzi swoja grupę przez cały okres pobytu dzieci w Przedszkolu;
  15. organizuje i przeprowadza zajęcia dydaktyczne;
  16. podnosi swoje kompetencje poprzez udział m.in. w szkoleniach, warsztatach czy konferencjach;
  17. dba o utrzymanie ładu i czystości w budynku i otoczeniu;
  18. współpracuje z rodzicami, specjalistami i instytucjami zewnętrznymi oraz innymi opiekunami;
  19. rzetelnie wykonuje wszystkie zadania zawarte w szczegółowym zakresie obowiązków określonym przez dyrektora Przedszkola, którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych zadań, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola;
  20. przestrzega ustaleń porządkowych, dotyczących przemieszczania się dzieci w przedszkolu;
  21. zwraca uwagę na okoliczności nasuwające możliwość nieszczęśliwego wypadku, w tym podczas przebywania dzieci na zewnątrz budynku;
  22. monitoruje i zgłasza Dyrektorowi Przedszkola wszystkie zauważone usterki w budynku oraz wyposażeniu Przedszkola mogące zagrozić bezpieczeństwu dzieci;

3. Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współdziałania z rodzicami należy:

  1. systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w Przedszkolu;
  2. zapoznawanie rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego;
  3. włączanie ich do kształtowania u dziecka określonych w tej podstawie wiadomości i umiejętności;
  4. informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one natrafiają;
  5. zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola poprzez: wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci oraz pomoc w organizowaniu wycieczek, wyjść do teatru;
  6. informowanie rodziców o zachowaniu dziecka w Przedszkolu i grupie rówieśniczej oraz o jego rozwoju.

4. Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej należy:

  1. przedstawianie Dyrektorowi programu wychowania przedszkolnego;
  2. prowadzenie zajęć dydaktycznych w oparciu o wytyczne podstawy programowej, wybranego programu oraz programu edukacji dzieci w wieku 2, 5 do 7 lat Marii Montessori;
  3. prowadzenie obserwacji postępów dziecka, diagnozy;
  4. dostosowywanie bieżącej pracy do potrzeb dziecka.

5.  Nauczyciel jest odpowiedzialny, za jakość realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych;

6. Nauczyciel jest obowiązany do prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;

7. Nauczyciel dokumentuje obserwacje pedagogiczne oraz na ich podstawie przygotowuje na koniec roku opis postępów dziecka;

8. Diagnoza i obserwacje dziecka stanowią podstawę do sporządzenia przez nauczyciela „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej. Informację tą nauczyciel przekazuje rodzicom do końca kwietnia.

9.Nauczyciel współpracuje ze specjalistami zatrudnionymi w Przedszkolu, a w przypadku objęcia dziecka wsparciem pedagogiczno-psychologicznym, czy lekarskim uzyskuje od rodziców niezbędne informacje, konieczne do funkcjonowania dziecka w Przedszkolu.

10. Do zakresu zadań asystentów nauczycieli i innych pracowników Przedszkola w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy:

  1. przestrzeganie przyjętych w Przedszkolu zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw organizacyjno-porządkowych;
  2. właściwe reagowanie na zauważone ryzykowne zachowania dzieci poprzez powiadamianie o nich wychowawcę i Dyrektora;
  3. wspieranie nauczycieli w czynnościach opiekuńczych i porządkowych.

§ 37.

RAMOWY ZAKRES OBOWIĄZKÓW ORAZ PRAW PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA

  1. Zakres obowiązku nauczyciela:

a) Spełnia czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków poleconych przez nauczyciela oraz wynikające z dziennego rozkładu czynności dzieci;

b) współpracuje z nauczycielami;

c) współuczestniczy w organizowaniu zabaw i zajęć w sali i ogrodzie, wykonywaniu pomocy dydaktycznych;

d) utrzymuje w czystości pomoce dydaktyczne oraz przydzielone pomieszczenia przedszkolne;

e) rozkłada leżaki i przebiera pościel;

f) pomaga przy ubieraniu i rozbieraniu dzieci wychodzących na spacer oraz towarzyszy jest obecny podczas wyjść poza teren Przedszkola;

g) wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora Przedszkola.

  • Zakres obowiązku pracownika biurowo-administracyjnego :

a) przyjmowanie i rozdział korespondencji;

b) rejestrowanie pism wchodzących i wychodzących;

c)  prowadzenie list obecności;

d) wystawianie różnorodnych druków i zaświadczeń;

e) prowadzenie dokumentacji związanej z kadrami w porozumieniu z ksiegową ( prowadzenie teczek akt osobowych pracowników);

f) zabezpieczenie i przechowywanie pieczęci urzędowych;

g) prowadzenie dokumentów przedszkola;

h) obsługa interesantów , udzielanie informacji;

i) podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola;

j) sprawuje opiekę nad całością pomieszczeń i sprzętem przedszkola;

k) zaopatruje przedszkole w żywność i sprzęt;

l) prowadzi gospodarkę materiałową w przedszkolu oraz prowadzi dokumentację magazynu zgodnie z obowiązującymi przepisami;

m) uczestniczy w ogólnych zebraniach z rodzicami, czy tez zebraniach nauczycieli;

n) wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora Przedszkola.

a) przyjmowanie i wydawanie posiłków zgodnie z wytycznymi HCCP;

b) utrzymanie czystości i porządku na stanowisku pracy, przestrzeganie zasad higieniczno-sanitarnych , BHP i ppoż. oraz dyscypliny pracy;

c) utrzymanie w stanie używalności powierzony sprzęt kuchenny;

d) wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora Przedszkola.

  • Zakres obowiązków konserwatora(w przypadku jego zatrudnienia):

a) podlega bezpośrednio Dyrektorowi,

b) pełni nadzór nad całym obiektem,

c) dokonuje napraw sprzętu, zabawek i urządzeń,

d) dba o ład i porządek wokół przedszkola , od miesiąca listopada do końca marca na

terenie ogrodu,

e) zabezpiecza instalację grzewczą i prądotwórczą przed zniszczeniem;

f) zgłasza przełożonemu wszelkie dostrzeżone usterki i awarie;

g) wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora Przedszkola.

        5. Prawa pracowników Przedszkola :

a) Prawo do wynagrodzenia za pracę. Pracownik ma prawo do wynagrodzenia za wykonaną pracę, które musi być wypłacane regularnie, zgodnie z umową o pracę. Wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie ustalone przez państwo;

b)Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Pracownik ma prawo odmówić wykonywania pracy, jeśli warunki pracy zagrażają jego zdrowiu lub życiu;

c)Prawo do urlopu. Pracownik ma prawo do corocznego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Wymiar urlopu wynosi 20 dni roboczych dla pracownika zatrudnionego krócej niż 10 lat i 26 dni roboczych dla pracownika zatrudnionego dłużej niż 10 lat;

d) Prawo do ochrony zdrowia. Pracownik ma prawo do badań lekarskich przed podjęciem pracy oraz w trakcie zatrudnienia. Pracodawca musi zapewnić opiekę zdrowotną w zakresie wymaganym przez przepisy prawa;

e)  Prawo do godziwego traktowania. Pracownik ma prawo do równego traktowania w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń. Zabroniona jest jakakolwiek dyskryminacja, m.in. ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną;

f) Prawo do wypowiedzenia umowy o pracę. Pracownik może wypowiedzieć umowę o pracę zgodnie z określonym w umowie okresem wypowiedzenia. Pracownik ma również prawo rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia w określonych sytuacjach, np. z powodu ciężkiego naruszenia przez pracodawcę podstawowych obowiązków wobec pracownika;

i)  Prawo do ochrony przed nieuzasadnionym zwolnieniem. Pracownik zatrudniony na czas nieokreślony może być zwolniony tylko z przyczyn uzasadnionych. Pracownik ma prawo odwołać się do sądu pracy, jeśli uważa, że zwolnienie było nieuzasadnione;

j)  Prawo do uczestnictwa w związkach zawodowych. Pracownik ma prawo zakładać i przystępować do związków zawodowych. Związki zawodowe mają prawo reprezentować interesy pracowników wobec pracodawcy;

k)  Prawo do szkoleń. Pracownik ma prawo do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. Pracodawca powinien wspierać pracownika w zdobywaniu nowych umiejętności i wiedzy;

l) Prawo do ochrony danych osobowych. Pracodawca jest zobowiązany chronić dane osobowe pracownika. Pracownik ma prawo wiedzieć, jakie dane są zbierane, w jakim celu oraz jak są przechowywane i przetwarzane.

ROZDZIAŁ VIII

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

§ 38.

1. Formy współpracy z rodzicami to:

  1. zebrania ogólne i grupowe – co najmniej raz na semestr
  2. kontakty indywidualne z dyrektorem i opiekunami – wg potrzeby
  3. zajęcia dedykowane podopiecznym i ich rodzicom – raz na semestr
  4. sprawowanie za pośrednictwem Przedszkola nadzoru fizjoterapeutycznego i psychologicznego nad dziećmi i współpraca z rodzicami w tym zakresie;
  5. konsultacje z nauczycielami specjalistami – raz na semestr lub w razie potrzeby
  6. imprezy i uroczystości połączone z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci – raz na rok
  7. pisemne informacje o rozwoju dziecka – raz na semestr
  8. informacje o rozwoju dziecka i jego postępach -– raz na semestr
  9. gazetki informacyjne dla rodziców, fanpage, kontakt telefoniczny i mailowy – codziennie
  10. spotkania informacyjne, festyny, drzwi otwarte – raz na rok lub wg potrzeb
  11. inne formy dostosowane do   rodziców wg potrzeb
  12. Rodzice i opiekunowie współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania opiekuńczego, edukacyjnego i wychowawczego na dziecko oraz określania drogi jego indywidualnego rozwoju.

§ 39.

1. Rodzice mają prawo do:

  1. znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania w danym oddziale przedszkolnym i programu rozwoju placówki;
  2. uzyskiwania od opiekunów rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych;
  3. uzyskiwania porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia;
  4. otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnej z potrzebami dzieci w miarę możliwości przedszkola;
  5. wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola, w oparciu o tradycje środowiska i regionu;
  6. udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości, imprez, wycieczek, spacerów i innych;
  7. wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych;
  8. zgłaszania własnych propozycji zajęć oraz oferty opiekuńczej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola;
  9. ubezpieczenia dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków.

2. Rodzice mają obowiązek:

  1. przestrzegać zawartą z Przedszkolem umowę o świadczenie usług oraz postanowień statutu przedszkola i obowiązujących regulaminów i procedur;
  2. ściśle współpracować z opiekunami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju;
  3. przyprowadzać i odbierać dziecko punktualnie z przedszkola przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę (wymagane jest pisemne upoważnienie zawierające imię i nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica). Rodzice przejmują pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę;
  4. przyprowadzać do Przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe;
  5. informować o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu oraz niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych, a także zgłaszać Dyrektorowi lub opiekunowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne;
  6. uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania Przedszkola, mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowywanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych;
  7. informować dyrektora o zmianach adresu zamieszkania, telefonu kontaktowego, adresu e-mail;
  8. śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej przedszkola;
  9. terminowo uiszczać opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu, zgodnie z umową o świadczeniu usług;
  10. respektować uchwały zespołu pracowników merytorycznych, podjęte w ramach ich kompetencji;
  11. zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych oraz przebranie dziecka w razie konieczności;
  12. zaopatrzyć dziecko w jednorazowe pieluszki, butelki, bidony adekwatnie do wieku dziecka;
  13. odbierać telefony z placówki;
  14. przyprowadzać dziecko do Przedszkola nie później niż do godziny 8:30, jeśli dziecku ma zostać podane śniadanie;
  15. nie pozostawiać dziecka w przedszkolu dłużej niż 10 godzin w ciągu jednego dnia.

ROZDZIAŁ VIII

WYCHOWANKOWIE

§ 40.

1. Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności posiadają prawo do:

  1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej;
  2. akceptacji ich indywidualności i odmienności;
  3. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, czy zaniedbania ze strony dorosłych;
  4. poszanowania godności i własności osobistej;
  5. indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;
  6. zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
  7. aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy;
  8. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym;
  9. różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;
  10. pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.

2. Dziecko w Przedszkolu obowiązane jest do:

  1. przestrzegania kodeksu postępowania zgodnego z normami i wartościami współżycia społecznego;
  2.  stosowania się do przyjętych wewnątrz oddziałowych umów opracowanych przez dzieci i nauczyciela dotyczących współdziałania i współżycia w grupie dziecięcej.

3. Rodzic w imieniu Dziecka w przypadku naruszenia Praw Dziecka ma prawo do wniesienia w formie pisemnej skargi do Dyrektora Przedszkola.

4. Rozstrzyganie skargi odbywa się podczas zebrania Komisji w składzie: Dyrektor, nauczyciel, Kierownik ds. Pedagogicznych. Komisja rozpatruje skargę i w ciągu 14 dni przesyła informację w formie pisemnej lub mailowej o decyzji do wnioskodawcy skargi.

   ROZDZIAŁ IX

   REKRUTACJA

                                                                       § 41.

1. Dzieci przyjmowane są do Przedszkola w wyniku rekrutacji.

2. Rekrutacja do Przedszkola odbywa się w sposób ciągły, przez cały rok.

3. Rekrutacja przebiega osobiście, poprzez telefon lub social media – kontakt z Sekretariatem/Dyrektorem.

4. Aby dziecko mogło zostać zgłoszone do rekrutacji musi posiadać numer PESEL.

5. Rodzic chcący wziąć udział w procesie rekrutacji, winny jest wypełnić wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola.

6. Dzieci przyjmowane są do przedszkola według kolejności zgłoszeń.

7. Rodzeństwo dzieci uczęszczających aktualnie do przedszkola lub rodzeństwo absolwentów przedszkola przyjmowane jest w pierwszej kolejności.

8. Celem rozpoczęcia świadczenia usług rodzice winni:

  • najpóźniej w przeddzień rozpoczęcia współpracy podpisać umowę o świadczenie przez Przedszkole usługi polegającej na opiece nad dzieckiem;
  • wypełnić i dostarczyć kartę zgłoszenia dziecka;
  • wypełnić i dostarczyć deklarację o przystąpieniu do ubezpieczenia NNW dzieci;
  • wypełnić i dostarczyć kartę zdrowia dziecka;
  • dostarczyć zaświadczenie o odbytych szczepieniach.

9. Dziecko, które nie zostało przyjęte do Przedszkola wpisywane jest na wniosek rodziców na listę rezerwową. Po zwolnieniu się miejsca w Przedszkolu w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci z listy rezerwowej zgodnie z kolejnością z listy. Dziecko, które nie skorzysta z wolnego miejsca w Przedszkolu jest skreślane z listy rezerwowej.

§ 42.

1. Rozwiązanie świadczenia usługi następuje w przypadkach przewidzianych umową.

2. Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron jest jednoznaczna ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków Przedszkola.

3. Dziecko może zostać skreślone z listy wychowanków przez dyrektora w szczególności, gdy rodzice:

  • nie przestrzegają postanowień umowy, obowiązującego w Przedszkolu statutu, procedur oraz regulaminów;
  • nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania obowiązujących w przedszkolu opłat;
  • zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno – wychowawczy i bezpieczeństwo zarówno dziecka jak i pozostałych podopiecznych i pracowników Przedszkola;
  • gdy nastąpił brak współpracy pomiędzy rodzicami, a opiekunami lub Dyrektorem w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie opieki i wychowania dziecka;
  • przyprowadzają dziecko do Przedszkola z widocznymi objawami chorobowymi, a także nie stosują się do zasad ustalonych w przedszkolu dotyczących takich sytuacji;
  • dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci.

4. Pisemną decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się rodzicom w formie pisemnej.

5. Od decyzji Dyrektora o skreśleniu z listy wychowanków przysługuje odwołanie w ciągu 7 dni od daty otrzymania decyzji. Odwołanie można złożyć do organu prowadzącego Przedszkole.

ROZDZIAŁ X

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PRZEDSZKOLA I ZASADY ODPŁATNOŚCI

§43.

1. Działalność Przedszkolna finansowana jest z następujących źródeł:

  1. opłat wnoszonych przez rodziców dzieci zapisanych do przedszkola zgodnie z podpisaną umową;
  2. środków pochodzących z budżetu miasta w ramach realizacji zadania publicznego;
  3. środków pochodzących z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uzyskanych w ramach programów resortowych;
  4. innych przychodów uzyskanych w sposób przewidziany prawem.

2. Odpłatność za pobyt dziecka w Przedszkolu składa się z:

  • jednorazowej, bezzwrotnej opłaty wpisowej;
  • corocznej składki na wyprawkę plastyczną;
  • stałej opłaty uiszczanej z tytułu sprawowania opieki nad dzieckiem;
  • opłaty za wyżywienie;
  • dodatkowych dobrowolnych opłat za m.in.: zajęcia dodatkowe, wycieczki, teatrzyki, itp.

3. Składniki opłat i ich wysokość ustala rokrocznie organ prowadzący.

4. W przypadku nieterminowego uiszczania należności naliczane będą kary umowne.

ROZDZIAŁ XI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 44.

1. Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności Przedszkola;

2. Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do Statutu zostaje on zamieszczony na stronie internetowej Fundacji Świat Montessori w zakładce Przedszkola oraz w dokumentacji placówki prowadzonej przez Dyrektora i udostępniany do wglądu na życzenie rodzica.

3. Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce, nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

4. Zmian w statucie dokonuje Dyrektor Przedszkola.

5. Statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2024 r.

Prezes Fundacji Świat Montessori/Dyrektor Przedszkola

……………………………………………………..

Mgr Urszula Kaźmierska

Fundacja Montessori

Celem naszej fundacji jest rozwój i wspieranie najmłodszych.

Kontakt

© 2024 Fundacja Montessori Realizacja Ads Like